July 07, 2010

Antara Penyebab Hati Tidak Bahagia

Sembilan penyebab utama mengapa hati tidak bahagia. Orang lain sibuk membina taman dalam hati, kita bagaimana?. Dalam hati ada rama-rama atau ada lalat? Teruskan membaca ;~)

1. Pemarah
Sifat yang telah lama bersarang dalam hati manusia. Paling mudah dikesan atau dilihat dalam tindak tanduk seseorang. Selalunya kurang bertolak ansur dengan orang lain. Orang seperti ini jarang mendapat kawan dan hatinya tidak tenteram.

2. Pendendam
Tersembunyi ibarat mengumpul lahar di dalam dada. Simpan dalam hati dan sukar memaafkan. Orang seperti ini sentiasa mencari-cari peluang untuk membalas dendam walaupun perkara yang kecil dan remeh. Orang pendendam mudah kena sakit jantung dan kehidupan penuh dengan tekanan atau stres.

3. Hasad dengki
Perkara yang akan merosakkan amalan soleh. Amalanya hangus akibat hasad dengkinya. Hatinya selalu sakit bila melihat orang senang atau lebih daripada dirinya. Orang seperti ini akan menjalani hidup dengan sentiasa takut dengan bayang-bayang sendiri.

4. Bakhil atau Kedekut
Tidak pandai bersyukur dan berterima kasih. Sentiasa merasakan orang lain menginginkan harta, kesenangan, pangkat dan lain-lain darinya. Orang seperti ini menganggap bila bersedekah hartanya akan berkurangan sedangkan Allah menetapkan bahawa dengan bersedekah maka harta akan menjadi berkat dan bertambah melimpah ruah. Kalau sedikit bakhil, bila banyak lagi bertambah sifat bakhilnya.

5. Tamak
Selalunya tidak berpuas hati atau tidak bersyukur. Jika tidak bersyukur dengan yang sedikit nescaya tidak akan bersyukur dengan yang banyak. (orang tamak selalu rugi). Ingat! Yang dikatakan harta atau rezeki kita bila ia dipakai atau digunakan oleh kita. Selagi tidak diguna iaitu disimpan, itu belum boleh dikatakan rezeki kita (mungkin ada hak orang lain di situ). Biarlah rezeki itu sedikit tetapi mendapat keberkatan iaitu dapat dimanfaatkan.

6. Tidak sabar
Sifat sabar senang diucapkan tetapi sukar hendak diamalkan. Jika ada keredzaan dengan ketentuan Allah maka sabar akan datang. Mintalah pertolongan kepada Allah dengan sabar dan solat. Tidak sabar akan menyebabkan kekesalan dan kekecewaan.

7. Ego
Ibu segala sifat mazmummah jadi ia membuatkan seseorang paling tidak tenteram. Orang yang memiliki sifat ini pantang tercabar. Azazil terkeluar dari syurga dan dinamakan Syaitan kerana memiliki sifat ini. Semua orang ada egonya sendiri, cuma bergantung bagaimana cara mereka mengendalikannya.

8. Riak
Orang seperti ini akan sentiasa berlakon-lakon di depan orang. Terseksa sendiri kerana sentiasa tercari-cari peluang untuk dipuji. Jika ia dipuji, ia akan menambah amalnya tetapi jika dikeji, ia akan mengurangkan amalnya. Allah marah kalau kita riak, takabbur dengan apa yang kita ada.

9. Cinta Dunia
Cinta dunia dan takut mati serta panjang angan-angan adalah sifat yang membuatkan manusia lupa dan lalai. Tidak kenal erti puas dan akan terus menjadi ‘hamba dunia’. Cinta dunia merupakan 'neraka dunia' kerana dunia itu 'panas' akibat ianya merupakan barang buruan dan rebutan yang tidak ada penghujungnya kecuali maut.

Sama-sama baiki "hati" agar dalam hati ada taman.

FAST.

2 comments:

Anonymous said...

Dalam hati ade sarang lebah lagii tuhh,,, :)

Anonymous said...

Dalam hati ade sarang lebah lagi tuhh,,,yang manis2. tapi sume orang lari jugak, Habis nak buat cam ne!