July 18, 2010

Majlis Khenduri Sambut Puasa

Ieya ! Nak sambut puasa pun ada khenduri, Yes! sekarang nie memang musim kenduri sambut bulan puasa. Pergilah kemana-mana masjid solat berjemaah maghrib, isya atau hari sabtu dan ahad waktu zohot, pastinya ada jemputan menghadiri majlis kenduri arwah, kenduri doa selamat, kenduri sambut puasa,,, nak pergi ke tak nak pergi !, Teruskan membaca , ;~)

Saudara ku menyangka baik dengan perbuatan yang tidak nyata maksiat yang dilakukan oleh umat islam, itu adalah lebih baik.

Kita tidak mengetahui apa yang di dalam hati umat islam yang mengadakan kenduri arwah, adakah mereka beranggapan perkara itu wajib atau tidak, selagi mereka tidak menyatakan dengan lidah mereka bahawa perkara itu wajib.

Jika ada sebahagian mereka mengatakan wajib jangan kita berangapan semua muslim begitu. Sehingga kini Tidak ada seorang ulama muktabarpun berani mengeluarkan fatwa yang menghukumkan wajib kenduri arwah. Tidak ada nas al quran atau hadith yang boleh menyokong amalan ini.

Orang islam di Malaysia bersunguh-sunguh melakukan kenduri arwah di sebabkan mereka hendak menolong keluarga yang telah mati dengan bersedekah, bacaan Al-Quran, zikir dan tahlil yang mana pahalanya di hadiakan kepada si mati dan mereka tidak mahu tergolong dalam sabdaan Nabi صلى الله عليه وسلم, “من لم يهتم بأمر المسلمين فليس منهم” , kerana lafas المسلمين lafas jamak yang masuk ال membawa makna umum jadi maknanya umum orang islam samaada yang hidup, yang telah mati, kecil, dewasa, lelaki, perempuan dan lainnya.

Mereka yang hendak melakukan kenduri arwah dengan harapan dapat menolong orang yang dikasih tidak berangapan perkara itu membebankan.

Akan tetapi, jikalau jiran, sahabat, handai tolan mengundang kita datang kerumahnya untuk berkenduri arwah, Seboleh-bolehnya berusahalah untuk memenuhi undangan ini.

Dalam hal kejiranan, umat Islam wajib mengekalkan hubungan baik dan menyemai kemesraan kerana sifat sebegini akan membentuk kehidupan bermasyarakat yang aman dan harmoni, malah jika berdepan dengan sebarang masalah, (maklumlah hidup berjiran, tentu banyak masalah), ia insyaAllah dapat diselesaikan dengan baik.

“Dan hendaklah kamu berbuat baik kepada ibu bapa, kaum kerabat, anak-anak yatim, orang miskin, jiran tetangga yang dekat, jiran tetangga yang jauh, orang musafir yang terlantar dan juga hamba yang kamu miliki.” (an-Nisaa’: 36)

Jom nasi ambe'ng !

;~) FAST.

No comments: