July 05, 2010

Doa Untuk Putra PutriKu

Ya Allah, Ya Tuhanku, bentuklah putra putriku (Nur Aina Mardhiah, Ahmad Uzsair Umair, Nur Lynna Mahfudzah dan Nurul Izzah Mawaddah)

Menjadi insan yang cukup kuat untuk mengakui kelemahannya, dan cukup berani menghadapi dirinya sendiri bilamana dia berasa takut. Menjadi insan yang tetap teguh berdiri tegak dalam kekalahan yang sementara, jujur dengan rendah hati serta berbudi luhur dalam kemenangan.

Bentuklah putera puteriku menjadi insan yang mampu mewujudkan cita-citanya, tidak hanya tenggelam dalam angan-angannya. Manusia yang mengenal Engkau dan insaf bahawa memahami dirinya sendiri adalah asas semua pengetahuan dan kekuatan.

Ya Allah Ya Tuhanku,
Didiklah putera puteriku supaya berhati cekal, tabah dan teguh berdiri diatas badai yang mengganas serta belas kasihan terhadap mereka yang lemah dan memerlukan pertolongan.

Bentuklah putera puteriku menjadi manusia yang berhati jernih, jiwa yang tulus ikhlas, yang bercita-cita tinggi untuk membela seluruh umat Muhammad s.a.w. membawa manusia daripada kehidupan dunia yang sempit dan sementara kepada kehidupan akhirat yang luas dan kekal. Membawa manusia yang memperhambakan diri kepada sesama makhluk kepada memperhambakan diri hanya kepadaMu Ya Allah,

Manusia yang mampu memimpin dirinya sendiri sebelum berhasrat memimpin orang lain, manusia yang mampu menjangkau masa hadapan namun tidak pernah melupakan masa yang lampau, Memahami dari mana asal usulnya, untuk apa mereka dijadikan dan ke mana tempat akhir tujuannya.

Aku mohon agar putera puteriku Ya Allah, diberikan kekuatan, ketekunan, ketabahan, kesabaran, agar mereka sentiasa serius dan berkesungguhan dalam mengejar cita-citanya seterusnya menikmati dan mensyukuri hidupnya.

Kurniakanlah putera puteriku Ya Allah ,kerendahan hati, keluruhan budi dan keredzaan untuk menerima dan menyedari bahawa keagungan sejati datangnya hanya dariMu, Ya Allah dzat yang menguasai sekelian alam. Kebijaksanaan diraih dengan pemikiran terbuka dan kekuatan sejati terletak dalam kepatuhan dan ketaatan hanya kepadaMu Ya Rabbi, Tuhan yang tiada permulaan dan tiada pengakhirannya.

Jika Engkau jadikan putera puteriku seperti itu,,,Ya Allah, Ya TuhanKu, maka akulah ayahnya, dalam keheningan malam aku berbisik... "Hidupku tidak sia-sia".

Ayah & Umi.

No comments: