July 13, 2010

Darling I Love You

Perkahwinan mampu berkekalan apabila pasangan selalu mempraktikkan ungkapan-ungkapan kasih sayang kepada pasangan. Darling i love you, ai oo ai nie, no na nae kadi lae kerin, waa cayang loo, sayanggg, sayangg, sayanggg, sayang sayang sayang!, sayang sayanggggggg sayang. Perkahwinan menjadi bertambah indah apabila pasangan selalu mempraktikkan ungkapan-ungkapan kasih kepada pasangan masing-masing sekurang-kurangnya tujuh kali sehari.

Sesungguhnya Allah menjelaskan bahawa di antara hikmah pernikahan antara lelaki dan wanita itu supaya dapat diwujudkan perasaan saling mencintai dan mengasihi di antara mereka. Oleh kerana itu, Rasulullah turut menganjurkan kepada umatnya untuk menikahi wanita yang dapat mewujudkan mawaddah (kasih sayang) dan rahmah dalam rumah tangga.

Sesungguhnya perkahwinan bukan sekadar untuk melampiaskan nafsu yang ada di dalam diri, bukan setakat untuk melahirkan zuriat penyambung keturunan. Perkahwinan adalah sebagai manifestasi sebuah mahligai cinta dan lambang kasih sayang. Sebab itu dalam ikatan perkahwinan, kita bukan nak mencari persamaan antara pasangan, tetapi untuk mendapatkan keserasian antara pasangan. Keserasian antara pasangan boleh dibentuk melalui sikap tolak ansur, kasih sayang, cinta dan rindu yang Allah letakkan dalam setiap jiwa manusia di samping sifat belas kasihan dan bergaul mesra antara sesama mereka.

“Suami isteri perlu sentiasa berkomunikasi, bergurau, bermesra dan memanggil pasangan dengan panggilan-panggilan manja seperti sayang, abang, darling, hubby, manja dan sebagainya. Dalam riwayat dikatakan Rasulullah saw. memanggil isteri Baginda, Siti Aisyah dengan panggilan Humairah (pipi merah),” . (Kita panggil apa ayekk kepada pasangan kita , Oii bapaknye, ieye emaknye,,,laaa tak romintika laa,,)

Suasana kasih sayang dalam perhubungan suami isteri perlu lahir dalam hati yang ikhlas dan jujur, bukannya paksaan atau dibuat-buat. Suami isteri perlu memainkan peranan masing-masing untuk memupuk perasaan itu agar ia sentiasa mekar dalam jiwa dan membuahkan keserasian dan kemesraan. I miss you darling.

Sekurang-kurangnya terdapat tiga cara utama untuk menerbitkan keserasian antara pasangan iaitu dengan mengadakan sembahyang berjemaah, makan makanan yang dimasak oleh isteri serta tidur bersama (bukan sekadar melakukan hubungan intim).

Seseorang itu akan mendapat banyak ganjaran pahala daripada Allah walaupun sekadar menatap wajah suami atau isteri masing-masing. “Ada lima perkara apabila kita menatapnya akan mendapat pahala iaitu melihat Kaabah, melihat mushaf al-Quran, melihat wajah ibu bapa, orang alim dan memandang wajah suami atau isteri dengan penuh kasih sayang,”

“Isteri yang solehah itu diertikan apabila kamu memandangnya kamu akan rasa terhibur, sentiasa mentaati suaminya selagi tidak bertentangan dengan syariah dan menjaga kehormatan diri dan suaminya,”

Dalam menyusun keluarga yang tenteram dan sejahtera, Islam berpandu kepada dua prinsip iaitu 1. Didikan yang mengukuhkan kesedaran beragama dengan disuburkan perasaan taat kepada Allah, 2. Tidak menganiaya sesama manusia, (belas kasihan, bertimbang rasa).

Mari kita sama-sama mewujudkan keluarga yang bahagia, Rumahku Syurgaku.

;~) FAST.

No comments: