July 10, 2010

Selamatkan Anak Kita Daripada Penyakit Depresi

Gejalan penyakit depresi semakin meningkat dikalangan pelajar !. Satu hal yang membimbangkan. Hospital semakin banyak dibina, Penyakit yang pelik lagi ajaib semakin banyak yang muncul. Binggung !. Apa ke benda yang dinamakan depresi itu ? Nak tau lebih lanjut,,, teruskan membaca ;~).

“Cikgu !!!, tolonglah saya. Saya rasa macam nak mati aje. Kebelakangan ini saya tidak dapat belajar, tidak dapat tidur. Kehidupan saya macam sudah tidak bererti!”. Begitulah keluhan dan aduan daripada seorang murid kepada gurunya.

Bagi mereka yang profesionnya ialah guru, kaunselor, pensyarah, pakar psikologi ataupun pekerja sosial, pasti pernah menerima aduan yang sama. Dalam kebanyakan kes, pelajar sebenarnya menghadapi masalah depresi (kemurungan).

Keadaan sedemikian menjadi lumrah terutama sekali ketika pelajar menghadapi peperiksaan. Masalah akan lebih terasa kepada pelajar kelas peperiksaan (UPSR, PMR, SPM, STPM). Apatah lagi dengan harapan yang menggunung tinggi daripada ibu bapa agar anak-anaknya dapat mengumpul semaksima A yang mungkin.

Sejak dari pra sekolah, pelajar telah ditanamkan dengan fahaman bahawa keputusan peperiksaan yang cemerlang akan menjamin masa depan yang gemilang. Dapat belajar di sekolah yang ternama dan akan dapat biasiswa bagi melanjutkan pelajaran. Nah kan itu yang diharapkan oleh mereka yang bergelar pelajar.

Maka belajarlah mereka bermati-matian dengan harapan untuk memperoleh bilangan A+ atau A yang sebanyak mungkin. Namun hakikatnya, sistem pendidikan kita yang terlalu menekankan keputusan peperiksaan telah menyumbang kepada kecelaruan emosi di kalangan pelajar. Ramai di antara mereka didapati telah menghidap penyakit depresi akibat tekanan daripada ibu bapa, guru dan masyarakat.

Apakah tanda-tanda yang signifikan apabila seseorang didapati menghidap penyakit depresi? Menurut ahli psikologi, kecelaruan emosi merupakan kecelaruan psikologikal yang menghasilkan gangguan emosi. Gangguan emosi ini berterusan sehingga menjejaskan kognitif dan tingkah laku individu tersebut serta menghadapi kesukaran dalam mengendalikan skil interpersonalnya.

Secara keseluruhan, kecelaruan emosi terbahagi kepada dua iaitu kecelaruan depresif (depressive disorder) dan kecelaruan bipolar (bipolar disorder). Menurut kajian, seseorang disahkan menghidap depresi major sekiranya menghadapi tanda-tanda seperti berasa murung, letih dan kecewa, sekurang-kurangnya untuk dua minggu berterusan. Selain itu, aktiviti hariannya turut terjejas. Penyakit depresi merupakan penyakit yang lumrah di negara-negara maju dan membangun seperti Amerika Syarikat.

Kajian menunjukkan hampir 9.9 juta rakyat Amerika yang umurnya dalam antara 18 hingga 54 tahun menghidap penyakit depresi (NIMH, 2001). Negara kita juga tidak terlepas daripada permasalahan ini. Malaysia turut memperlihatkan suatu gejala yang mana kadar penyakit depresi akan naik khususnya di kalangan pelajar sama ada pelajar sekolah rendah, menengah ataupun institut pengajian tinggi. Keadaan sedemikian harus diambil perhatian yang serius oleh ibu bapa, warga pendidik dan masyarakat keseluruhannya supaya permasalahan ini tidak menular menjadi satu penyakit atau wabak yang mengancam.

Adakah Anda Menyokong Pemansuhan Peperiksaan UPSR dan PMR ?

FAST

1 comment:

Anonymous said...

Nak sokong ke tak sokong pun tak tau nak cakap, nie susah punye cerita. buat tahun nie, bila tukar menteri,,,kena tukar dasar lain pulak, yang jadi mangsa bebudak sekolah jugak,,,anak kita lah tuh. Habis nak cakap macam mana?