July 13, 2010

Cinta dan Maknanya Dalam Kehidupan Manusia

Pernah jatuh cinta ?. Semua orang pernah jatuh cinta, serupalah semua orang pernah jatuh. Cumanya kekadang kalau dak selalu sangat jatuh,,,hingga tak sedar dah jatuh rupanya. Sama halnya dengan jatuh cinta,,, bila selalu sangat jatuh cinta,,,, aku jatuh cinta ke ? laaa, teruskan membaca ;~)

Kecemerlangan diri bermula dari rumah, bermula dengan berkasih sayang suami dan isteri, romantis untuk mengekspresikan kasih sayang, yakni cinta kasih dan sayang antara suami isteri dapat dipamirkan sepanjangn masa.

Kuasa Cinta : Cinta mensyucikan akal, menyahkan kekhuatiran, memunculkan keberanian, mendorong berketrampilan rapi, menjaga akhlak mulia, membangkitkan semangat, meningkatkan keyakinan, memperlihatkan pergaulan yang baik serta menjaga adab dan keperibadian.

Imam Ibnu Qayyim Al Jauziyah (Ilmuan Islam yang terkenal, berasal dari Damsyik, Syria 1292 Masihi), menulis dalam bukunya “Raudah Al Muhibbin Wa Nuzhah Al Mustaqin member komentar mengenai pengaruh cinta dalam kehidupan seseorang “ Bila seseorang kekasih telah singgah di hati, fikiran akan terpaut pada cahaya wajahnya, jiwa akan menjadi besi dan sang kekasihnya adalah magnet. Rasanya selalu ingin bertemu meskipun seketika, memandang sekilas bayang sang kekasih membuat jiwa ini seakan terbang menuju langit ke 7 dan bertemu dengan jiwaNya.” Cinta pada yang satu, Cinta pada yang maha Esa.

Cinta melahirkan kebahagiaan, kebahagian menzahirkan ketenangan.

;~) FAST

No comments: