July 24, 2010

Siapa Aku Nie ?

Siapa Anda Sebenarnya, Kenali diri sendiri sebelum mengenali orang lain. Kenali dirimu sebelum mengenali Penciptamu. Teruskan membaca ;~)

Siapakah orang yang sibuk?
Orang yang sibuk adalah orang yang tidak mengambil berat akan waktu solatnya seolah-olah ia mempunyai kerajaan seperti kerajaan Nabi Sulaiman a.s. Sibuk sangat dengan urusan dunia sehingga tak ada masa untuk urusan akhirat.

Siapakah orang yang manis senyumanya?
Orang yang mempunyai senyuman yang manis adalah orang yang ditimpa musibah lalu dia kata "Inna lillahi wainna illaihi rajiuun." mafhumnya,"Ya Rabbi Aku redha dengan ketentuanMu ini", Redza sambil mengukir senyuman.

Siapakah orang yang kaya?
Orang yang kaya adalah orang yang sentiasa bersyukur dengan apa yang ada. Tidak lupa dengan kenikmatan hidup dunia yang ada untuk dikongsikan bersama dengan orang lain.

Siapakah orang yang miskin?
Orang yang miskin adalah orang tidak berasa cukup (tidak bersyukur) dengan nikmat yang diterimanya. Sentiasa merasakan tidak cukup dan sentiasa menghimpunkan harta.

Siapakah orang yang rugi?
Orang yang rugi adalah orang yang sudah sampai usia tua namun masih berat untuk melakukan ibadat dan amal soleh.

Siapakah orang yang paling cantik?
Orang yang paling cantik adalah orang yang mempunyai akhlak yang baik. Sentiasa memperelokkan diri untuk mengharapkan Rahmat Allah swt.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang paling luas?
Orang yang mempunyai rumah yang paling luas adalah orang yang matinya membawa banyak amal kebaikan di mana kuburnya akan diperluaskan saujana mata memandang.

Siapakah orang yang mempunyai rumah yang sempit lagi dihimpit?
Orang yang mempunyai rumah yang sempit adalah orang yang matinya tidak membawa amal-amal kebaikkan lalu kubur menghimpitnya hingga tulang-tulang selangkanya berselisih antara satu dengan lain.

Siapakah orang yang berakal?
Orang yang berakal adalah orang yang sentiasa mengingat mati dan berusaha untuk menghadapi kematian yang dicemburi oleh malaikat.

Siapakah org yg kedekut?
Orang yg kedekut ialah orang yang membaca catatan di blog ini dan tidak berbuat apa-apa selepasnya. Ayuh FAST,

;~) FAST

No comments: