July 15, 2010

Jantung Hatiku

Jantung dibaca sebagai Hati adalah seketul daging yang berperanan mengawal pergerakan seluruh jasad manusia. Jantung hatiku, yang mana satu sebenarnya: jantung atau hati,,, Teruskan membaca ;~)

Jika hati seseorang itu bersih (daripada kekotoran dosa) maka jasadnya juga turut melakukan kebaikan, sebaliknya jika hati itu penuh dengan kekotoran dosa, maka ia akan mendorong seseorang itu melakukan perkara yang ditegah agama. Keadaan hati, sama ada bersih atau kotor mempunyai pertalian rapat dengan keimanan dan ketakwaan seseorang.

Diriwayatkan daripada Nu'man bin Basyir bahawa Rasulullah saw. mengingatkan kepada umatnya mengenai kepentingan menjaga hati, yang bermaksud:

"Ingatlah sesungguhnya di dalam jasad manusia itu ada seketul daging, jika ia baik, maka baiklah jasad. Jika ia rosak, maka rosaklah seluruh jasad. Itulah dia hati." (Riwayat Bukhari – 2/49). Hati yang dimaksudkan ini adalah sebenarnya Jantung (Heart)

Berdasarkan hadis itu, dapatlah kita gambarkan hati manusia yang rosak itu seumpama sebuah komputer yang telah diserang virus. Ia mengganggu sistem komputer dan mencacatkan penggunaannya. Begitulah juga hati, jika ia penuh dengan kekotoran dosa, maka seluruh anggota akan jadi rosak.

Di dalam al-Quran ada ayat yang menyentuh mengenai hati, tetapi melalui pelbagai istilah. Melalui ayat itu juga diterangkan hati dapat dijaga dan diubati hanya dengan bertakwa atau beriman kepada Allah.


Fiman Allah dalam surah As Syam (Ayat 9-10). “Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwanya, Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya”.

Sesungguhnya perkaitan hati dan hubungan dengan ketaatan terhadap Allah swt. amat rapat. Sebab itu kita hendakah sentiasa berdoa meminta Allah swt. memelihara hati kita agar sentiasa taat kepada-Nya.

Hati yang bersih dan luhur membolehkan seseorang menangkis segala godaan syaitan. Sebenarnya manusia menghadapi dua bisikan, iaitu bisikan syaitan dan bisikan malaikat.

Bisikan syaitan menggoda manusia. Jika syaitan berjaya menguasai hati, ia akan menguasai seluruh jiwa dan manusia menjadi tidak taat kepada Allah. Seterusnya lahirlah manusia kejam, tidak berperikemanusiaan, pembohong, pemfitnah dan sebagainya.

Sebaliknya jika jiwa dikuasai dengan unsur ketakwaan, maka dengan sendirinya syaitan terhindar dan jadilah seseorang itu orang yang bertakwa kepada Allah dan sentiasa mengingati dan bersyukur kepada-Nya.

;~) FAST

No comments: