July 05, 2010

Doa Senjata Orang Mukmin

Ad' d'ua silah tul Mukmin, Doa itu senjata orang mukmin, Allah berfirman yang mahfumnya : Telah berfirman akan TuhanKu, Berdoalah kepadaKu, nescaya pasti Aku perkenankan doa (permintaan) kamu.

Doa pada hakikatnya suatu ibadat yang sangat istimewa dalam kehidupan seorang mukmin, sama ada diperkenan oleh Allah swt. lambat atau cepat semuanya terletak dalam pengetahuan dan kebijaksanaan Allah. Doa berfungsi mengeratkan hubungan antara manusia dengan Tuhannya, bahkan sesama manusia. Bagi seorang mukmin ketika ia menadah tangan, kerana memohon sesuatu dari Allah, jiwanya terasa puas dan tenteram, kerana pada detik-detik sentimental itu ia berkesempatan meluahkan perasaannya kepada Allah yang mampu menyelesaikan segala masalah yang dihadapinya.

Allah pasti akan memperkenankan doa seseorang hamba selagi hamba itu tidak mempersekutukan Allah. Doanya mungkin diperkenankan secara:

1. Diperkenankan terus apa yang dipohon (Cash)
2. Ditangguhkan sedikit masa (Allah yang lebih mengetahui kenapa dilambatkan
3. Ditukarkan atau digantikan Allah dengan yang lebih baik
4. Dibayar (diperkenankan di akhirat)

Firman Allah dalam surah Al-Baqarah ayat 216 mahfumnya:

Perkara yang kamu benci boleh jadi ia baik bagi kamu dan perkara yang kamu suka ianya boleh jadi buruk bagi kamu. Ingatlah Allah jua yang mengetahui semuanya itu sedang kamu tidak mengetahui.

Mari kita mengangkat tangan bermunajat dan berdoa kepada Allah swt. Tuhan sekelian alam.
Amin Ya Rabbi

No comments: