July 18, 2010

Baik Buruk Makanan Segera

Adakah anda pengemar makanan segera?. Senang cakap 'Fast Food'. Dalam seminggu berapa kalikah kita mengambil makanan segera sebagai menu harian: Sangat Kerap, Kerap, Jarang, atau kadang-kadang... Teruskan membaca ;~).

Apa itu makanan segera? Laman web Wikipedia merujuk makanan segera sebagai makanan yang dimasak terlebih dahulu dalam jumlah yang besar dan hanya perlu dipanaskan semula mengikut kehendak pembeli.(sebelum dimakan)

Percayakah anda bahawa terdapat sekurangkurangnya 200 jenis makanan segera yang amat digemari rakyat negara ini menjadi punca pelbagai penyakit kritikal penduduk Malaysia. Mereka ini terdedah kepada makanan yang mengandungi kandungan lemak trans-fats, gula, garam dan bahan kimia yang tinggi. Ia juga dikategorikan sebagai ‘sampah’ dan mengancam kesihatan terutama kanak-kanak.

Penyakit-penyakit yang dicetuskan oleh makanan ini adalah obesiti yang seterusnya akan mengundang pelbagai penyakit kronik seperti diabetes, jantung dan kanser.


Makanan seperti Mee SEGERA, Haa,,Haaa,,,,Pakai Buang,,,,macam lagu la pulakkk ,,, Menurut Persatuan Pengguna Pulau Pinang (CAP), antara makanan dan minuman segera yang dikategorikan sebagai tidak berkhasiat ialah mi segera, minuman bergas, gula-gula, burger dan coklat. Makanan terbabit merupakan penyumbang kepada penyakit seperti sakit jantung, kencing manis, darah tinggi dan buah pinggang. Penyakit kronik seumpama ini telah dihidapi kira-kira 3 juta rakyat Malaysia sekarang ini.

Perangkaan menunjukkan hampir 2 juta rakyat negara ini iaitu kira-kira 8.5 peratus daripada 26 juta penduduk, didapati menghidap penyakit diabetes yang kebanyakannya berpunca daripada makanan. CAP dalam kajiannya turut mendapati hampir keseluruhan murid-murid sekolah menjadi sasaran kepada makanan segera dan terdedah kepada gejala penyakit kritikal itu semenjak usia muda.

Pendedahan kajian tersebut mendapati kandungan gula berlebihan dan pewarna tiruan merupakan antara ‘racun’ yang tersembunyi dalam makan segera.

Sementara itu, Pakar Perunding Perubatan Hospital Pakar Shah Alam, Dr. Zulkarnain Ahmad Hamidy berkata, pengambilan makanan segera yang berlebihan dan malas bersenam akan menyumbang kepada obesiti yang menjadi punca segala penyakit termasuk darah tinggi, masalah jantung, kencing manis dan kegagalan buah pinggang. Beliau menambah, kebanyakan menu makanan segera mengandungi kadar karbohidrat yang tinggi tanpa vitamin atau zat berfaedah terutama untuk kanak-kanak yang sedang membesar.

Haa..haaa...haaa...apa macam dengan info ini, ada berani lagi mau makan mee segera

Yaa Ampunnn,,,,

;~) FAST

No comments: