July 19, 2010

Kehidupan Yang Bahagia

Adakah anda bahagia ?. Sebenarnya kebahagiaan, penderitaan dan sebagainya adalah pilihan individu itu sendiri. Anda yang pilih, bukan orang lain. Teruskan membaca ;~)
Apakah kriteria orang paling bahagia dalam kehidupannya? Tidak salah jika anda menjawab, Kebahagian ialah bila berjawatan atau pangkat yang besar di Jabatan atau Syarikat yang terkenal, Pekerjaan dengan gaji yang tinggi sehingga dapat menjelajah ke seluruh dunia sepuasnya. Tidak kurang juga mereka yang menyatakan kebahagiaan ialah bila memiliki keluarga yang bahagia. Sedarkah kita tanpa itu semua pun, kita mampu menjadi orang yang paling bahagia di dunia. Apakah caranya?. Antara cara yang ditemukan dalam penyelidikan ialah :

1. Mempunyai saudara atau adik beradik.
Mereka yang mempunyai sekurang-kurangnya seorang kakak/abang atau adik umumnya tinggal dalam persekitaran yang membantu, bersikap optimis, dan dapat mengatasi masalah dengan lebih baik. Penemuan ini dapat dilihat hasil daripada penyelidikan yang dilakukan The British Psychological Society.

2. Banyak senyum.
Orang dewasa yang semasa zaman remajanya dikenal dengan murah senyuman akan mempunyai zaman kehidupan berumah tangga yang lebih bahagia dan hormoni. Daripada kajian yang dijalankan oleh DePauw University dinyatakan bahawa, peluang kelompok pertama (mereka yang selalu tersenyum) untuk bercerai adalah 5 kali lebih rendah dibanding kelompok kedua (jarang senyum). Kesimpulan daripada penyelidikan itu mendapati bahawa orang yang murah dengan senyuman mempunyai pemikiran yang lebih positif dan dapat dipindahkan kepada pasangannya.

3. Jarang menonton television.
Menurut kajian, orang-orang yang ceria hanya menghabiskan kurang dari 30 peratus daripada masanya untuk menonton television. Mereka lebih suka bergaul dengan orang lain, membaca buku, atau melibatkan diri dalam kegiatan keagamaan. Berbagai jenis kegiatan seperti ini dianggap lebih mendatangkan kesan positif bagi mood dan kesihatan seseorang.

Hargailah apa yang kita ada, supaya kita tidak menyesal pabila ianya hilang,

;~) FAST

No comments: