August 23, 2010

Bahaya Merokok

Mengapa masih menghisap rokok setelah bahaya demi bahaya diberitahu, setelah gambar demi gambar dipaparkan dikotak-kotak rokok mengenai kesan buruk akibat merokok?. Teruskan membaca ;~)

Rokok mengandungi lebih dari empat ribu toksid atau racun dan dua ribu diantaranya telah dinyatakan boleh memberikan kesan sangat tidak baik kepada kesihatan manusia. Kajian klinikal menemui diantaranya adalah bahan radioaktif (polonium-201) dan bahan-bahan yang digunakan di dalam cat (acetone), pencuci lantai (ammonia), ubat gegat (naphthalene), racun serangga (DDT), racun anai-anai (arsenic), gas beracun (hydrogen cyanide) yang digunakan di “bilik gas maut” bagi pesalah yang menjalani hukuman mati, serta masih banyak lagi. Dan kandungan pada rokok yang paling berbahaya adalah Tar, Nikotin dan Karbon Monoksida. Tar mengandung kurang lebih empat puluh tiga bahan yang menjadi penyebab penyakit kanser atau yang disebut dengan karsinogen. Nikotin mempunyai kandungan dalam rokok yang dapat menyebabkan ketagihan, ini yang menyebabkan para perokok sangat susah untuk berhenti merokok. Nikotin merupakan kandungan pada rokok yang beresiko menyebabkan penyakit jantung, 25 peratus daripada pengidap penyakit jantung disebabkan oleh kegiatan merokok.

Berikut adalah antara bahaya rokok terhadap kesihatan manusia. Ini termasuklah,rokok dapat menyebabkan Kanser pundi kencing, Kanser perut, Kanser usus dan rahim , Kanser mulut, Kanser Esofagus, Kanser tekak, Kanser pankrias, Kanser payudara, Kanser paru-paru, Masalah Penyakit saluran pernafasan kronik, Strok, pereputan tulang atau yang dikenal dengan osteoporosis, Penyakit jantung, Kemandulan, Putus haid awal, Melahirkan bayi yang cacat, Keguguran bayi pra matang, Bronkitis, Batuk, Penyakit ulser peptik, Emfisima, Otot lemah, Penyakit gusi,Kerosakan mata dan banyak lagi.

Yang tersebut diatas adalah bahaya rokok bagi perokok aktif, apa itu perokok aktif ? perokok aktif adalah orang yang merokok secara langsung menghisap rokok. Manakala perokok pasif adalah orang yang tidak secara langsung menghisap rokok, tetapi menghisap asap rokok yang dikeluarkan dari mulut orang yang merokok.


Bahaya yang akan ditanggung oleh perokok pasif (Tak pasal-pasal dapat bala bila berkawan atau duduk bersama perokok). Ini disebabkankKandungan yang terdapat dalam asap rokok yang dikeluarkan adalah : 2 kali lebih banyak nikotin, 5 kali lebih banyak karbon monoksida, 3 kali lebih banyak tar, 50 kali lebih zat kimia yang berbahaya bagi kesehatan.

Bahaya asap rokok terhadap ibu mengandung dan janin yang dikandungnya ialah Keguguran janin, Tumbesaran janin terencat - 30% lebih tinggi, Kematian janin dalam kandungan, Pendarahan dari uri (abruption placenta), Berat badan berkurang - 20 hingga 30% ,

Bahaya asap rokok terhadap bayi ialah Masalah dan penyakit pernafasan, Mengganggu terhadap perkembangan kecerdasan, Jangkitan telinga, Leukeamia, Kanser otak 22%, Cepat lelah, Sindrom kematian secara mengejut.

Dengan fakta yang ada, jadikanlah Ramadhan kali ini sebagai titik tolak untuk berhenti merokok. Katakan tidak kepada Rokok.Seperkara lagi yang perlu diberikan perhatian, Biasanya yang makan asap ni adalah makhluk sejenis jin, maka itu mereka yang menghisap asap juga boleh dikatakan bersahabat dengan jin. Haaa masih nak berkawan dengan jin ka?.

;~) F.A.S.T.

No comments: