March 20, 2011

HIDUP YANG INDAH

Hidup ini memang tersangat indah. Indah disebabkan kita diberikan kebebasan untuk menentukannya, MEMILIH untuk menjadikannya indah, Teruskan membaca ;~)

Walau bagaimanapun mengapa sebahagian orang merasakan hidup ini membosankan, tidak indah dan tidak ceria. Hanya kita saja yang membuat hidup ini terkadang membosankan dan tidak menyenangkan. Semua itu tergantung kepada bagaimana kita melalui dan menghadapi hidup kita sendiri. Kebahagian kena dibentuk, keindahan hidup kena diwujudkan, bukan dicari.

Kita haendaklah selalu bersyukur bahwa Tuhan memberikan kita hidup yang indah. Kita harus selalu mempercayai bahwa hal-hal yang terjadi pada kita merupakan anugerah terbaik untuk kita, walaupun terkadang kita merasakan ianya merupakan hal yang buruk. Setiap yang berlaku adalah kemuncak daripada kebijaksanaan Allah.

Adalah diakui bahawa bukan mudah untuk sentiasa menjadikan hidup kita selalu indah. Walau bagaimanapun perkara terpenting adalah kita kena sentiasa bersangka baik, berpikir positif, sentiasa mengharap yang terbaik dari Allah dan sentiasa redza dalam menjalani setiap cabaran atau masalah. Kita diberikan akal dan kebijaksanaan. Kita juga diberikan garis panduan untuk mencapai ketenangan dan kejernihan hati. Ingatlah ! Hanya dengan mengingati Allah, hati akan menjadi tenang. Bila hati sudah tenang, segalanya akan menjadi indah.

Mereka yang sentiasa bersyukur dan bahagia dalam hidupnya adalah mereka yang sentiasa berusaha untuk berpikir positif dan bersangka baik, sekalipun sedang berhadapan dengan masalah atau cabaran. Belajarlah untuk menerima dan beranggapan bahawa masalah itu sebagai ujian untuk mendewasakan, sebagai anugeran dan kurniaan daripada Tuhan untuk menjadikan kita semakin hebat, semakin kuat, semakin tabah dalam menjalani hidup. Ingat, layang-layang yang menentang arah angin akan meluncur naik tinggi diawan.

Segala musibah dan bencana yang menimpa hinggakan duri yang mencucuk tubuh itu melainkan semuanya yang Allah beri adalah untuk kebaikan kepada diri seseorang. Justeru itu apabila ditimpa bencana amalkanlah dua perkara ini iaitu apabila Allah uji dengan kesenangan,kekayaan hendaklah bersyukur tetapi sebaliknya apabila Allah uji dengan kesusahan,kemiskinan dan kepayahan bersabarlah. Firman Allah yang bermaksud "Demi sesungguhnya kami akan menguji kamu dengan sedikit perasaan takut (kepada musuh) dan (dengan berasa) kelaparan dan (dengan berlakunya) kekurangan dari harta benda dan jiwa serta hasil tanaman. Dan berilah khabar gembira kepada orang yang sabar.Surah al-Baqarah:155.

Dua perkara ini amat penting dalam hidup kita dengan menerima syukur dan sabar. Rasulullah s.a.w telah berpesan, "Bila seseorang kamu mendapat kesenangan maka hendaklah dia bersyukur kerana syukur itu adalah lebih baik baginya, andaikata dia ditimpa musibah maka hendaklah dia bersabar kerana sabar itu lebih baik baginya".

Sebenarnya bila Allah menguji hambanya, Allah timpakan ujian demi ujian kepadanya, bukan Allah hendak musnahkan kehidupannya. Tetapi Allah hendak memberikan sesuatu yang terbaik untuknya. Sesungguhnya ada tiga kelebihan yang Allah beri kepada hambaNya bila dia diuji:

1. Rasulullah berpesan setiap musibah yang Allah beri pada kita tidak kiralah sakit,susah ataupun Allah mengambil nyawa orang yang kita sayang. semua itu kata nabi adalah untuk mengangkat darjat orang-orang yang beriman disisiNya; atau

2. Allah hendak menggandakan pahala kepada hambaNya; atau

3. Allah hendak mengampunkan segala dosa-dosa yang dilakukan selama ini.

Walaupun bukan mudah untuk menerima semua ini, namun itulah pilihan yang kita ada. Allah tidak menjadikan semua itu dengan sia-sia. Redzalah dengan Allah dan sentiasa bersangka baik dan berharap kepada Allah.

Kita mulakan untuk membiasakan hal-hal seperti itu, berusaha untuk selalu berfikir positif dan meyakini bahwa Allah sudah memberikan hidup yang terindah untuk kita. Jalanilah kehidupan ini dengan penuh keindahan yang ada dan sentiasa mengekalkan keindahan ini dengan selalu mencari jawapan kepada pertanyaan : 1. Siapa Aku, 2. Untuk apa Aku dijadikan, dan 3. Mahu kemana Aku selepas ini. Bersama menjalani kehidupan yang Indah.
;~) F.A.S.T.

No comments: