March 22, 2011

SAYALAH NAKHODANYA

Kita sebenarnya yang mengawal sikap kita, kita sebenarnya yang membentuk diri kita, kita sebenarnya yang merencanakan apa yang kita inginkan. Allah bertindak mengikut sangkaan hambanya. Teruskan membaca ;~)

Kita ibarat nakhoda dalam pelayaran. Kemana nak kita bawa kehidupan ini?. Aku selalu ingat kerana aku tidak dijadikan oleh Maha Pencipta dengan sia-sia. Ada tujuan, ada sebab dan ada manafaat yang mungkin aku sendiri tidak sedari. Siapa Aku?, Untuk apa Aku dijadikan, dan Mahu ke mana Aku selepas ini.

Setiap detik dalam kehidupan, kita menyusun program, kita merencanakan kejadian, kita membentuk kehidupan. Kitalah yang menyusun aturcara program sikap kita sama ada hendak berkerjasama dengan Aku ataupun menentang Aku. Sikap kita ada satu mekanisma yang nuteral. Apa saja matlamat atau objektif yang ingin kita capai, atau kita tuju, kehendak, kemahuan akan disediakan oleh sikap kita pada saat itu. Cara kita berfikir menentukan cara kita bertindak, cara kita bertindak menentukan hasil yang akan kita perolehi.

Tanpa mengira sama ada positif atau negatif, sikap kita akan memberikan hasil mengikut arahan kita, sama analoginya seperti pencetak kamputer yang hanya akan mencetak apa saja yang telah diarahkan oleh programnya.

Sikap positif akan memberi kita semangat, dorongan, harapan dan impain yang positif, walau dalam keadaan senang atau sukar, rumit atau genting. Jalan penyelesaian akan jadi mudah disamping dapat mengekalkan tenaga, menjadikan hidup lebih ceria dan yang lebih penting dapat menghindarkan diri daripada terperangkap dengan permasalahan dan lemas bersamanya. Teruskan berusaha dan berdoa disamping bertawakal.

Teruskan berfikiran positif dan bersangka baik untuk kehidupan yang lebih cemerlang.
F.A.S.T. ;~)

No comments: