April 01, 2011

DEDAH RAHSIA JUTAWAN : JADILAH JUTAWAN MLT

Minda manusia dirangsang dengan perkataan yang boleh dirujukkan kepada gambar atau objek. Dalam kata lain, minda kita bekerja dengan merujuk kepada gambar. Itulah sebabnya apa-apa saja yang boleh digambarkan di fikiran dan kita yakini ianya boleh terjadi, InsyaAllah kita boleh capai. Teruskan membaca ;~)

Kebanyakan kita menggunakan antara 5% - 10% sahaja daripada keupayaan minda kita, selebihnya tidak pernah digunakan dan dibawa bersama memasuki liang lahat, RUGI !. Minda ini tidak akan digunakan di dunia sana.
Hukum Tarikan (Law of Attraction) menyatakan Minda kita menarik pemikiran yang sealiran dengannya. Bertepatan dengan Hadith Qudsi “ Aku (firman Allah) bertindak sebagaimana sangkaan hambaKu. Setiap daripada kita ingin berjaya, Tuhan yang menjadikan kita dan ingin memberikan kejayaan kepada kita semua. Sama ada secara sedar atau tidak sedar, kita sentiasa berdoa dan meminta kerana Allah bertindak sebagaimana sangkaan dan tindakan hamba-hambaNya.


Kejayaan bukan lagi Rahsia. Dengan mempelajari daripada mereka yang telah berjaya, ianya dapat mendedahkan kepada kita kenapa sesetengah manusia begitu berjaya dalam hidupnya, manakala sesetengah yang lain pula kelihatan begitu sukar dalam mencapai impian masing-masing.

Tahukah anda bahawa 1% daripada manusia (orang kaya) meraih 96% daripada kekayaan dunia? Kejayaan mereka bukanlah rahsia lagi. Kita juga (semua orang) boleh mencapainya dengan mengamalkan formula yang sama. Terbaru, Terhebat, Terbukti; Selain daripada itu, Faktor Peluang dan Keberuntungan juga memainkan peranan penting. Penuhilah pemikiran kita dengan kedua-dua faktor ini.
Minda kita adalah sesuatu yang amat canggih sehingga tidak ada komputer di dunia dapat berfungsi dan jauh sekali untuk menyamai atau menandingi sepertinya. Berikut beberapa petua bagaimana cara terbaik menggunakan kuasa minda untuk berjaya? . 5 Petua membangunkan minda jutawan.

Petua 1: Penuhkan fikiran anda dengan apa yang anda inginkan.
Fikirkan dan bayangkan dalam minda apa saja yang anda inginkan. Lagi jelas gambaran itu maka lagi mudahlah untuk anda mendapatkannya. Jangan kisah sama ada ianya logik atau tidak logik. Ingat ! Selalunya, pencapaian yang hebat bermula daripada idea yang nampak macam gila-gila sebelumnya. Pencapaian yang hebat bermula dengan idea yang hebat.

Petua 2: Sebutkan dengan jelas hingga telinga anda mendengarkannya.
Sebut dengan jelas dan kuat. Luahan perasaan secara verbal dengan jelas apa yang ada di minda. Ini adalah kerana, dengan menyebut, minda akan berfungsi dengan lebih sempurna. Ini yang dipanggil Teknik Affirmation. Teknik ini merupakan kata-kata yang membantu dalam membangunkan diri sendiri. Affirmation yang paling popular dan selalu digunakan adalah: In every day and every way I am getting better and better. (Setiap hari, dan setiap cara, saya menjadi insan yang semakin baik).

Petua 3: Bayangkan anda telah berjaya mendapat apa yang anda inginkan.
Dalam minda, anda perlu membayangkan masa hadapan di mana anda dapat melihat dengan jelas bahawa anda telah mencapai kejayaan tersebut. Ahli psykologi menyatakan bahawa hidup didunia ini ada dua, satu apa yang ada di dalam minda dan kedua apa yang terjadi nyata dalam kehidupan. Kedua-duanya perlu diseraskan. Lebih jelas anda menggambarkan bahawa anda berjaya mendapat apa yang anda ingini, maka, lebih hebat minda anda akan bekerja untuk mengejar impian tersebut. Bayangkan suasana, waktu, warna, cuaca, keadaan dan sebagainya dengan jelas.

Langkah 4: Masukkan emosi
Manusia adalah insan yang beremosi. Emosi yang baik digunakan untuk membakar semangat anda dalam mencapai apa sahaja keinginan. Dalam memikir dan membayangkan apa yang anda mahu, affirmation, dan juga membayangkan anda mencapainya, masukkan unsur-unsur emosi di dalam kesemuanya. Bayangkan anda gembira, keluarga anda gembira, rakan-rakan disekeliling anda gembira dan anda dapat membantu kejayaan ramai orang. Kaitkan dengan emosi yang menggembirakan dan menyeronokkan bila anda mencapai matlamat yang anda inginkan. (Mengembirakan bila berjaya dan menyedihkan bila gagal). Sekali lagi, jangan hadkan bayangan anda dengan pemikiran logik.

Langkah 5: Percaya dan yakin apa yang anda inginkan terjadi,dengan izin Allah. InsyaAllah.
Langkah terakhir adalah percaya dan yakin anda akan berjaya. Apa yang diimpikan menjadi kenyataan. Apa saja yang anda bayangkan, perkatakan dan lakukan, Allah akan menganggap ia sebagai satu doa dan mengabulkan doa-doa itu sesuai dengan permintaan hamba-hambaNya, InsyaAllah. Semudah a,b,c.

F.A.S.T. ;-)

No comments: